wie weet een berijf / winkel waar ze snel mensen aan nemen ?

hallo,
ik ben janine 16 jaar en ik ben opzoek naar wek.
maar waar ik ook solliciteer overal word ik afgewezen. :( ik heb ondertussen al 20 keer gesolliciteerd en 19 keer ben ik afgewezen 1 keer ben ik op gesprek gekomen maar ook daar ben ik voor afgewezen.

terwijl ik juist heel enthousiast ben en heel klant vriendelijk ben.
en soms loop ik wel eens in een winkel en zie je echt van die mensen lopen en waarvan ik dan denk waarom kiezen ze wel zulke mensen en ik die wel enthousiast is en wel klantvriendelijk is en zo word niet aan genomen en dat is niet arrogant bedoeld maar soms heb je echt van die mensen erbij lopen

en ik heb een paar keer bij de jumbo gesolliciteerd en ik word afgewezen,
en 2 vriendinnen mogen daar nu wel werken terwijl 1 daarvan op dezelfde school zit en heeft bijna het zelfde nivo ik doe bl en die andere vriendin kl en 1 vriendin zit op een andere school maar die doet ook bijna het zelfde nivo .

nu is mijn vraag wie kent een bedrijf / winkel in lelystad waar ze werknemers zoeken en waar ze snel mensen aannemen

ik hoop dat ik antwoord op mijn vraag kan krijgen en dat mensen mij hier mee kunnen helpen

ik hoor het graag

groetjes janine :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

Een bedrijf dat een zwaar personeelstekort heeft neemt snel mensen aan. Daarnaast maak je meer kans bij een bedrijf dat niet vraagt naar mensen met een opleiding: een café/restaurant in de bediening, een kledingzaak, een supermarkt et cetera. Voor het rondbrengen van folders of kranten (ochtendkranten verdienen het meest) zoeken ze vaak mensen. Ook in fabrieken/groothandels zoeken ze soms mensen voor lopendebandwerk.

Dat jij niet wordt aangenomen is voor ons lastig te beoordelen. Het kan zijn dat je minder enthousiast en klantvriendelijk bent dan dat je zelf denkt dat je bent. Of misschien maak je om een of andere reden een volstrekt gekke indruk. Je geeft aan in de reacties dat je geen make-up draagt, misschien zie je er daarom heel jong uit (mensen schatten mij zonder make-up op 16, met make-up op 26... maar ik heb dan ook een lichte huid en blond haar... dan krijg je snel een 'babyface') of je ziet er een beetje onverzorgd uit zonder een beetje mascara. Geen idee.
Misschien heb je ook gewoon 20x pech gehad. Dat is voor ons natuurlijk niet te beoordelen. Wij kennen jou niet en kunnen daar geen feedback op geven.
Je kunt in ieder geval aan het bedrijf vragen waarom je niet bent aangenomen en wat je bij een andere sollicitatie zou kunnen verbeteren. Hiermee laat je zien dat je graag wilt leren van je ervaringen en zul je ook echt leren wat je kan veranderen.

Vraag ook aan mensen in je omgeving of ze tips voor je hebben. Je ouders zien je waarschijnlijk bijna elke dag, dus die zijn 'gewend' aan hoe je eruit ziet. Misschien kan je beter ooms en tantes vragen, mensen die jou iets minder vaak zien en een iets andere indruk van je hebben. In ieder geval: vraag om feedback van veel mensen en doe er iets mee, wellicht helpt het! En in de tussentijd, gewoon blijven solliciteren, uiteindelijk komt er wel iets :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok. Maar dan blijft m'n punt staan: wij kennen je niet, dus kunnen niet helemaal inschatten wat het 'probleem' is. Vraag er dus vooral om :)
Er is nog een mogelijkheid.
Toen ik achter in de dertig was, sprak ik een 'meisje' van 25 dat in haar werk/baan de sollicitatiebrieven doorgeschoven kreeg van haar werkgever, zij moest de eerste selectie doen!
Na een paar vragen bleek waar ze op selecteerde: >>> leeftijd<<< onder 23 was te jong en boven 34 was te oud.

Maar dit is iets waar je achter komt, dit zal nooit toegegeven worden. Wat ik in jaren solliciteren wel hoorde, was: U/je past niet in het team. En daarmee werd verhuld gezegd dat ik te oud was. Dus discriminatie. Dat kan het bij jou dus ook zijn, alleen in dat geval : te jong.
Maar als ik jou was, zou ik eerst eens er naar toe gaan en mijn sollicitatiebrief zelf afgeven, zodat je zeker weet dat deze aangekomen is. Na een week ongeveer eens opbellen en vragen naar de "status" van je sollicitatie. Dit betekent dat je vraagt hoever ze zijn, wanneer je iets te horen krijgt of dat je voor een gesprek uitgenodigd wordt. Deze aanpak [bij een klein bedrijf] werkt uitstekend: je valt op.

Nu het antwoord op je vraag. Zeker in de vakantietijd is er een schreeuwend tekort in de #Zorg en bij #Schoonmaakbedrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, 16-jarigen zijn vaak gewild in supermarkten. Wel kan je bouw meespelen. Mijn zusje is heel tenger en vaak afgewezen omdat ze dachten dat ze dachten dat ze werken amper aan zou kunnen vanwege haar bouw. Ik ben wat grover gebouwd en werd sneller aangenomen. Ik zie er sterker uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leeftijd is in het ene geval een voordeel en in het andere geval een nadeel. In jouw geval kan het een nadeel zijn omdat het impliceert dat je weinig/geen ervaring hebt en in het andere geval is het een voordeel omdat je niet vastgeroest zit in gewoontes/nog te kneden bent [door de werkgever].
Zou je veel ouder zijn, werkt het andersom. Dan ben je te oud/minder energie en te eigengereid/"set in your own ways" en natuurlijk wat je zelf al zei: jij bent op jouw leeftijd goedkoop en dat is een voordeel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Werkervaring vragen ze meestal ook niet bij bijbaantjes voor 16-jarigen, hoogstens in de horeca (maar dat kunnen ze dan weer niet verwachten van 16-jarigen).
Hema nemen ze bij ons snel mensen van jou leeftijd aan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan geen specifiek bedrijf noemen in Lelystad, maar ik weet uit ervaring dat ze bij callcenters altijd op zoek zijn naar mensen!

Het voordeel daarvan is dat je vaak een hoger loon hebt dan het minimum loon en ook heel flexibel zelf je rooster kan indelen. Ik weet natuurlijk niet of je in een callcenter wil werken maar het is en tip!

Heel veel succes!