Rond welke jaren gaan je vaardigheden omlaag?

Naarmate je ouder wordt, gaan je vaardigheden om hoog. Je wordt sterker en sneller. En heel je leven ga je dingen beter kunnen. Maar na een tijdje gaan die dan weer omlaag. En word je zwakker en langzamer (hoewel intelligentie nog wel op het zelfde niveau zou kunnen blijven). Maar rond welke jaren gebeurt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Als de volwassenheid bereikt is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Topsporters hebben meestal hun piekjaren op hun 22 a 23e.
Ik denk dat dat een goede maatstaaf is, hierna wordt meestal weer afgebouwd.
Dat geld natuurlijk niet voor elke sporter, maar ik denk dat het ook voor elk mens verschillend is. maar zo net na dat je lichaam in zijn geheel is ontwikkeld ben je toch op je best en daarna gaat je lichaam langzaam toch slijten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk zo rond de middelbare leeftijd als je hormonen gaan veranderen. je wordt dan wat trager en minder snel van reactie. Tussen 0 en 20 ben je nog in de opbouw, tussen 20 en 40 ben je in de' bloei ' van je leven en daarna wordt het geleidelijk aan lichamelijk wat minder.
amc
14 jaar geleden
Dat is voor een ieder anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouderdom komt met gebreken. Daar ontkomt niemand aan, maar rond welk jaar. Ik denk de een eerder dan de ander, het heeft ook met je leefwijze te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt helemaal aan de vaardigheden die je op het oog hebt.

Als je die vaardigheden bedoeld waarbij lichaamskracht vereist is, dan ben je rond je 55e wel een klein beetje over je top heen.
Spreek je echter over vaardigheden waarbij ervaring en geduld een rol spelen, dan kan je nog jaren vooruit en heeft de jeugd het nakijken.

Er zijn nog steeds weinig mensen die beter de ....... hobby beoefenen dan mijn echtgenoot. Het is een hobby waarbij ervaring, geduld, creativiteit en doorzettingsvermogen een grote rol spelen. Al deze eigenschappen heeft hij in een jarenlang proces opgebouwd.

Maar als je mij op een racefiets zet, mijn grootste hobby, dan kan ik nu mijn schoonzoon echt niet meer bijhouden. Ik ben over mijn lichamelijke top heen en krijg ook te weinig lucht om een snelheid van 35 km te handhaven.

Zo zie je dat je je vraag iets duidelijker moet formuleren. ;)
Ivana
14 jaar geleden
Dit heeft te maken met je leefwijze: alcohol, roken, koffie, en wat je in je vrije tijd doet.